Aquesta setmana, ha aparegut una pregunta clau a classe, Fa falta la teoria per tal d'ensenyar? si fos així, només per alguns que no poden fer aquest acte sense tenir unes pautes directives que l'orientin? Va fer servir, per exemple, Makarenko la teoria? o es pot dir que va emprar la seva intuïció per tal d'aixecar la colònia Gorki? Makarenko tenia el potencial de saber adaptar-se a la realitat com educador. Considerava que les corrents pedagògiques que imperaven en aquell moment en la major part Europa (Rousseau i la seva concepció del nen bo per natura) no eren correctes.
Sense ser un gran estudiós de la pedagogia makarenkiana, es pot afirmar que la seva manera de fer, la seva pràctica, hi havia influències de filòsofs com Marx. Va adaptar el seu pensament a la situació que trobava enfront d'aquells nens i nenes conflictius amb una base, però sense cap teoria al davant. En aquesta línia es pot afirmar que Makarenko va adquirir habilitat pedagògica fent servir el sentit comú.
Makarenko va publicar en diferents obres la seva teoria de l'educació, una teoria que es va fonamentar en la pràctica perquè educar es un acte, una acció, implica realitzar alguna cosa, canviar actituds i el comportament de la gent. La feina de l'educador es realitzar una transformació en el món.
Pregunta: Podem avui dia seguir al peu de la lletra la teoria educativa de Makarenko? Potser si o potser no. Una teoria educativa es defineix com una recomanació, com una prescripció per tal d'aplicar-ho. No se fins a quin punt es podria posar en pràctica les recomanacions de "Poema pedagógico" o "Banderas en las torres" en la actualitat en la societat catalana, per exemple. La meva opinió es que una teoria de l'educació ha d'estar dintre del context. Es pot donar un cop d'ull al context històric que es vivia en els països de l'est d'Europa per tal d'entendre millor la concepció pedagògica de l'autor.
Sense ser un gran estudiós de la pedagogia makarenkiana, es pot afirmar que la seva manera de fer, la seva pràctica, hi havia influències de filòsofs com Marx. Va adaptar el seu pensament a la situació que trobava enfront d'aquells nens i nenes conflictius amb una base, però sense cap teoria al davant. En aquesta línia es pot afirmar que Makarenko va adquirir habilitat pedagògica fent servir el sentit comú.
Makarenko va publicar en diferents obres la seva teoria de l'educació, una teoria que es va fonamentar en la pràctica perquè educar es un acte, una acció, implica realitzar alguna cosa, canviar actituds i el comportament de la gent. La feina de l'educador es realitzar una transformació en el món.
Pregunta: Podem avui dia seguir al peu de la lletra la teoria educativa de Makarenko? Potser si o potser no. Una teoria educativa es defineix com una recomanació, com una prescripció per tal d'aplicar-ho. No se fins a quin punt es podria posar en pràctica les recomanacions de "Poema pedagógico" o "Banderas en las torres" en la actualitat en la societat catalana, per exemple. La meva opinió es que una teoria de l'educació ha d'estar dintre del context. Es pot donar un cop d'ull al context històric que es vivia en els països de l'est d'Europa per tal d'entendre millor la concepció pedagògica de l'autor.
No hay comentarios:
Publicar un comentario